Het Zweedse Volvo zet fietsers letterlijk in de spotlights. De autofabrikant wil er met LifePaint voor zorgen dat alle weggebruikers voortaan goed zichtbaar zijn.
Dat schrijven verschillende media, waaronder website The Venge dit weekend.
Volvo wil iets doen aan de zichtbaarheid van fietsers. Het bedrijf heeft daarom samen met designbedrijf Grey London en sprayfabrikant Albedo100 een hulpmiddel ontwikkeld: LifeSpray. Een spray die op fietsen, tassen, jassen en helmen kan worden gespoten om fietsers extra goed op te laten vallen in het verkeer. Overdag is er niks van te zien, maar ’s avonds in het licht van lantaarnpalen en koplampen is het meer dan goed te zien.
Hier de campagnevideo van Volvo:
Officieel is LifePaint overigens geen verf. Wat het dan wel precies is wil Volvo niet zeggen. Wel is bekend dat het materiaal tien dagen blijft zitten en naderhand makkelijk is af te wassen.
Lichtspray voor fietsers nog niet in Nederland
Een woordvoerder van Volvo Nederland geeft aan dat het product vooral een marketingdoel heeft, maar dat het wel degelijk is ontwikkeld om als gebruiksvoorwerp op de markt te komen.
Het is zeker niet de eerste keer dat het automerk zich bezighoudt met verkeersveiligheid. Het bekendste voorbeeld is de driepuntsgordel die het merk ontwikkelde in 1959. Volvo gaf de gordel vrij en die keerde verplicht terug voor automobilisten.
De vraag is of LifePaint ook breed terugkeert. Nu is de spray alleen nog te koop bij een aantal fietsenwinkels in het Engelse Kent en Londen. Binnen twee maanden wil Volvo besluiten of de marketingcampagne (en dus verkoop) ook in Nederland wordt opgestart, het fietsland bij uitstek.
Jaarlijks worden er in Nederland ongeveer 9.000 mensen naar het ziekenhuis gebracht na een ongeval met de fiets. In 2013 kwamen er 184 mensen te overlijden, ongeveer 32,3 procent van alle verkeersdoden van dat jaar.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl